|
|
Persondatapolitik
Når vi hos Vogel Advokatfirma behandler sager for vores kunder, indhenter vi som oftest en række oplysninger om dig eller dit firma.
I første omgang
vil det være almindelige
personoplysninger, som f.eks. navn, adresse, mail og telefonnum- mer. Ved sager om køb af fast ejendom, køb/salg af virksomhed eller selskabsret vil vi tillige bede om cpr.nr., og hvis der er en økonomisk transaktion involveret, vil vi bede om kopi af billed-id og evt. sundheds- kort, da reglerne om hvidvaskning kræver dette af os.
Under håndtering af sager for vores kunder kan det ske, at vi modtager oplysninger om dig fra andre parter i sagen, det kan være fra f.eks. ejendomsmægler, retten, din bank eller dit forsikringsselskab.
Vi benytter kun de modtagne persondata i forbindelse med håndteringen af din sag og til at overholde de regler, som gælder for advokatvirksomhed. Det kunne f.eks. være de advokatetiske regler, hvidvaskloven m.fl.
Det kan være nødvendigt at videregive nogen af oplysningerne, som vi har modtaget, til andre parter i din sag hos os. Du skal i den forbindelse dog vide, at vi er underlagt tavshedspligt, og at vi derfor kun videregiver de oplysninger, som er nødvendige for håndteringen af din sag, eller hvis vi efter lovgivningen er særskilt forpligtet til at afgive oplysningerne.
De data, vi modtager, vil - med respekt af gældende lovgivning - blive opbevaret sikkert i op til 10 år efter sagens afslutning. Der vil dog ske sletning af oplysninger, indhentet efter reglerne i hvidvaskningslovgiv- ningen,
5 år efter sagens afslutning.
Du har efter reglerne i persondatalovgivningen
ret til indsigt i de personoplysninger, vi opbevarer om dig, og ret til sletning og ret til berigtigelse, i det omfang dette ikke er i konflikt med Vogel Advokatfirmas pligt til at opbevare oplysningerne.
Vores politik for behandling af dine data er således:
Juridisk rådgivning til private og erhvervsdrivende
For at kunne gøre dette indsamler og behandler vi en række persondataoplysninger
om dig.
Den måde, vi håndterer og opbevarer disse data og oplysninger på, er således som anført nedenfor, og de rettigheder, du har i den forbindelse, er ligeledes beskrevet:
Persondata er i
udgangspunktet alle data, som omhandler dig på den ene eller anden måde.
I første omgang
er det ret banale ting, som f.eks. navn og adresse, telefonnummer m.v. Det kan dog også være mere specifikke oplysninger om dig, som f.eks. cpr.nr., kontonummer, ægteskabelig status, antal børn, trosretninger og oplysninger om din straffeattest eller helbred.
Vi indhenter kun oplysninger, som er relevant for vores behandling af sagen. Hvis du kommer med oplysninger til os, som ikke skønnes relevant, vil disse blive slettet eller straks tilbageleveret, hvis det kommer på papir eller andet fysisk medie.
Hvor får vi dine persondata fra
Vi får langt de fleste data fra dig som kunde. Vi kan dog også modtage oplysningerne fa andre, som f.eks. ejendomsmægler, domstolene, offentlige myndigheder, pengeinstitut, forsikringsselskaber m.fl.
Hvad sker der med dine persondata
Baggrunden for, at vi indsamler dine persondata, er primært, at vi skal kunne identificere dig og din sag til brug for sagsbehandling.
Nogle gange er det nok med navn, telefonnummer og adresse, men andre gange skal vi bruge følsomme persondata fra dig, i form af cpr.nr. eler helbredsoplysninger, for at kunne levere vores ydelse til dig.
Der vil være situationer, hvor lovgivningen kræver, at vi skal registrere og opbevare persondata på dig til opfyldelse af f.eks. hvidvaskningslovgivningen, skattelovgivningen, regler om bogføring eller de advokatetiske regler.
Hvor længe opbevares persondata
De data, vi modtager, vil - med respekt af gældende lovigning - blive opbevaret sikkert i op til 10 år efter sagens afslutning. Der vil dog ske sletning af oplysninger, indhentet efter reglerne i hvidvaskningslovgiv-
ningen, 5 år efter sagens afslutning.
Må oplysningerne videregives til andre
Hvis det er nødvendigt, for at din sag kan behandles, f.eks. ved indgivelse af stævning til retten, vil det følge af den opgave, vi har påtaget os overfor dig, og den løsning, som skal leveres, at videregivelse af oplysningerne sker. Den tavshedspligt, som Vogel Advokatfirma og dets medarbejdere er omfattet af, gør dog, at der kun videregives de for sagens håndtering nødvendige oplysninger, eller hvis anden lovgivning pålægger os at videregive oplysningen, hvilket kan være tilfældet, hvis der opstår mistanke om, at en opgave, vi er ved at hjælpe med, sker i strid med reglerne om hvidvaskning og terrorbekæmpelse.
For vores sagshåndtering på kontoret kan de være nødvendigt at videregive dine data til de databehand- lere, som hjælper os, hvilket drejer sig om leverandørerne af vores it-system, som opbevarer alle vores sagsdata, vores backup af sagsdata. Der vil i enkeltstående tilfælde være brug for, at der gives adgang til virksomhedens
revisor til brug for alm. bogholderikontrol samt it-support, i det omfang dette fordrer hjælp til håndtering af data i en konkret sag.
Vi har databehandleraftaler med alle vore leverandører, og vores data er placeres i Microsoft Office365 cloudløsning hos Microsoft, som har dataene placeret i europæisk placerede serverparker. Vores backup er placeret i Danmark.
De databehandlere, vi benytter, er placeret i EU eller har foretaget tilslutning til den for EU-området gæl- dende Privacy Shield-aftale, som sikrer håndtering efter gældende regler i henhold til EU-persondataforord- ningen.
Dine rettigheder
som kunde
i den
henseende
Når dine dat
er registreret hos os, skal vi som dataansvarlig opfylde en række forpligtelser.
Du kan for det første bede os oplyse, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, og få berigtiget eller fuldendt oplysninger, som er forkerte eller mangelfulde.
Dernæst kan
du ønske sletning og begrænsning af behandlingen af dine data eller gøre indsigelse mod, at vi behandler dine data. Dette skal du gøre ved at kontakte os på mail. Benyt da kontaktoplysningerne
nedenfor.
Endelig kan
du ønske, at vi foretager flytning/kopi af dine data til evt. ny advokat.
Det er ikke sikkert, at vi kan eller skal slette dine data, da vi kan være forpligtet eller
berettiget til at opbevare dem efter et konkret
hjemmelsgrundlag, men vi er forpligtet til at tage stilling til din henvendelse herom..
Hvis du er utryg ved Vogel Advokatfirmas
opbevaring og håndtering af dine data, har du mulighed for at klage, og henvendelse herom skal ske til firmaets indehaver på cv@advokatfyn.dk. Hvis det svar, du modtager på din klage, ikke er tilfredsstillende, kan du klage til Datatilsynet:
Datatilsynet Borgergade
28,
1300 København K
Tlf. 33 19 32 00
Se mere på www.datatilynet.dk
Hvordan passer vi på dine data
Hos Vogel Advokatfirma skal vi efter den danske og europæiske lovgivning passe på de persondata, som vi håndterer, samtidig med, at vi skal overholde de til enhver tid gældende advokatetiske regler. Hos os betyder det, at vi har intern politik for, hvordan dataene opbevares og journaliseres, og at vi foretager opfølgning på overholdelse af denne interne politik for denne håndtering med jævne mellemrum.
Det betyder også, at kun de medarbejdere, som har brug for at have adgang til din sag, kan tilgå dine persondata. På samme tid gør vi alt for ret teknisk at passe på de persondata, som vi opbevarer for alle vores kunder, og for at hindre, at uvedkommende kan få eller har adgang til vores kunders data.
Vi gør vores bedste for, at du som kunde får en god oplevelse og følger dig tryg ved såvel vores egentlige sagsbehandling som vores benyttelse og opbevaring af dine persondata under sagsbehandlingen og derefter.
Hvem er
dataansvarlig
VOGEL Advokatfirma Advokat Claus Vogel
CVR-nr. 27 7235 86
Dalumvej 18, 1.th., 5250 Odense SV
Tlf. 70 20 20 36
Mail: cv@advofyn.dk
|